Dříve, než si porovnáme výhody a nevýhody pro vozidla s elektrickým pohonem, je třeba si definovat, o jaká vozidla jde. První kategorií jsou elektromobily, které jsou poháněny čistě pouze motorem na elektrickou energii. Ta je uložena v samostatných bateriích.
Tato vozidla jsou navržena tak, aby byla účinným a ekologickým způsobem dopravy, přičemž mají nulové emise a dobíjení probíhá pomocí externích zdrojů.
Druhým typem jsou hybridní vozidla. Jedná se o takový typ vozidla, které kombinuje tradiční spalovací motor s jedním nebo více elektrickými motory. Tento styl má za cíl zvýšit palivovou účinnost a snížit emise v porovnání s konvenčními vozidly s výlučně spalovacím motorem a kombinuje tak dvojitý pohon vozidla.
Pokud jde o elektrickou energii pro elektromotor, ta je ukládána v bateriích. Ty se však dobíjejí rekuperací energie během brzdění, tedy tzv. regenerativním brzděním, případně přímo spalovacím motorem a to v době, kdy elektromotor nepracuje.
V kategorii hybridů existuje několik typů. Zajímavé jsou tzv. mild hybridy, které umožňují jízdu čistě pouze na elektrický pohon. Ještě populárnější jsou však tzv. plug-in hybridy, které mají větší baterii a ta může být nabíjena nabíjecím kabelem iz externího zdroje . Jejich jízda v čistě elektrickém režimu je také možná mnohem déle.
Popularita automobilů na jeden z výše zmíněných typů elektrického pohonu je dána jejich výhodami v oblasti ekologie, provozu, komfortu i výkonnosti.
První výhodou je snížení emisí. Elektromobily během jízdy produkují nulové výfukové emise, hybridy zase produkují méně emisí, než tradiční vozidla se spalovacím motorem. Druhou výhodou jsou nižší provozní náklady, jelikož elektrická energie je často levnější než benzin nebo nafta, což snižuje náklady na kilometr jízdy.
Totéž platí i pro náklady na údržbu, zejména elektromobily mají méně pohyblivých částí a mnohem jednodušší provedení motoru , což znamená méně věcí, které by se mohly pokazit nebo vyžadovat údržbu. Vyšší je i jejich výkon a zejména zrychlení.
Obecně platí i to, že jízda na elektrický pohon, ať už v elektromobilu nebo v hybridu, je výrazně komfortnější. Může za to nižší hluk než je u klasického spalovacího motoru. Pokud jde o hybridy, mezi jejich výhody je třeba připočítat zvýšenou palivovou účinnost, jelikož jejich provoz kombinuje spalovací motor s jízdou na elektřinu.
Pokud se rozhodnete pořídit si plug-in hybrid, jeho zásadní výhodou bude možnost flexibilní změny pohonu. Na kratší cesty můžete vozidlo používat čistě na elektřinu, při delší zase i jeho spalovací motor. Plusem je možnost externího nabíjení.
Pokud jde o nevýhody vozidel s elektrickým pohonem, tou první bude vyšší vstupní cena ve srovnání s klasickým modelem se spalovacím motorem.
To platí zejména pro čistě elektrická vozidla, která mají stále vyšší počáteční náklady v porovnání s tradičními vozidly. V mnoha případech tomu nepomáhají ani příspěvky a dotace od státu a rozdíl v ceně je někdy stále i 100 % a více.
Druhou zásadní nevýhodou je omezený dojezd. V případě elektrických aut je to stále reálné kolem 300 až 400 km, přičemž to závisí na způsobu jízdy, ale i na povětrnostních podmínkách. Tato nevýhoda je nejvíce patrná v zimním období nebo naopak v létě, kdy je příliš teplo a pro komfort je třeba využívat klimatizaci.
Problémem je i nedostatečná dobíjecí infrastruktura, zejména u nás, přičemž tato nevýhoda jde ruku v ruce právě s omezeným dojezdem. Platí také, že výkon baterie se může zhoršovat spolu s její kapacitou a výměna baterie je pak drahá.
Pokud jde o hybridy, tak ty mají omezený dojezd na čistě elektrický pohon a to platí i tehdy, jde-li o plug-in hybrid, u něhož je tento dojezd o něco delší. U hybridních modelů je velkým problémem i cena, protože dotace na ně jsou v porovnání s čistě elektrickými omezeny. Problémem může být i náročnější údržba.
Porovnání výhod a nevýhod nutně vede k otázce, zda se koupě elektromobilu nebo hybridního vozidla vyplatí více, než koupě auta se spalovacím motorem . Odpověď není jednoduchá a je třeba ji hledat v komplexu více faktorů.
V první řadě, elektromobil se vyplatí zejména městským řidičům, kde jsou kratší vzdálenosti a je dostupná dobíjecí infrastruktura. Totéž platí pro řidiče, kteří mají doma nebo v práci možnost pravidelného nabíjení a umějí tak využít levnější elektrickou energii. O jeho koupi by měli uvažovat i řidiči, kteří mohou dostat dotaci.
Pokud jde o hybridy, ty se vyplatí tomu, kdo jezdí i ve městě i mimo něj a zejména má větší kilometrový nájezd, úspora na provozu bude výraznější.
Samozřejmě zapomínat není třeba ani na lidi, kteří si elektromobil nebo hybrid koupí kvůli svému postoji k ochraně životního prostředí. Na druhou stranu, je třeba počítat zejména s tím, že aby se elektromobil vyplatil iz tohoto hlediska, je třeba jezdit vyšší počet kilometrů za rok. Ideální je, je-li nájezd vysoko přes 40.000 kilometrů ročně.
To, komu se naopak koupě čistě elektromobilu zatím nevyplatí nebo bude spíše komplikací, jsou řidiči absolvující dlouhé trasy během krátké doby. Zde jsou nevýhodou zatím stále poměrně krátký dojezd a nutnost delšího nabíjení během přestávek.
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024